Σταθμό μεταφόρτωσης απορριμμάτων αποκτά η Ευκαρπία

Έφτασε σήμερα στα γραφεία του Συνδέσμου ΟΤΑ Νομού Θεσσαλονίκης (Σ.ΟΤΑ.Ν.Θ.), η απόφαση του γενικού γραμματέα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας καθ. Γιώργου Τσιότρα, για την ένταξη του έργου κατασκευής του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων Βορειοδυτικού Τομέα Θεσσαλονίκης στην Ευκαρπία. Έτσι ανοίγει ο δρόμος τόσο για την κατασκευή του σταθμού όσο και για τις… διαμαρτυρίες κατοίκων της περιοχής, που δε βλέπουν με καλό μάτι τη δημιουργία του σταθμού σε απόσταση αναπνοής από τα παράθυρα των σπιτιών τους.
Με ανακοίνωσή του, ο Σ.ΟΤΑ.Ν.Θ. το χαρακτηρίζει «σημαντικότατο έργο, με πολλαπλά οφέλη για το περιβάλλον και την οικονομία του νομού».
«Το έργο, προϋπολογισμού 12,5 εκ ευρώ πληρώνει εξολοκλήρου η Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που σημαίνει ότι για μία ακόμη φορά ο Σύνδεσμος ΟΤΑ Ν. Θεσσαλονίκης κατορθώνει να προωθεί έργα τεράστιας σημασίας δίχως να επιβαρύνει ούτε με ένα ευρώ τον έλληνα φορολογούμενο ή τους δήμους του νομού μας. Τα οφέλη για το περιβάλλον θα είναι τεράστια. Και με το έργο αυτό προχωρούμε σταθερά στην υλοποίηση του Περιφερειακού Σχεδιασμού, που είναι η μοναδική εγγύηση ότι η Αυτοδιοίκηση του Νομού Θεσσαλονίκης διαχειρίζεται τα αστικά απόβλητα με απόλυτο σεβασμό στους αυστηρότατους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελληνικής Πολιτείας, και κυρίως με σεβασμό προς το Περιβάλλον και τον πολίτη», δήλωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου, Ι. Ζουρνάς.
Στο σταθμό μεταφόρτωσης θα καταλήγουν τα απορριμματοφόρα 13 δήμων του βορειοδυτικού τομέα του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης (Αγ. Παύλου, Αμπελοκήπων, Κορδελιού, Ευόσμου, Μενεμένης, Νεάπολης, Πολίχνης, Σταυρούπολης, Συκεών, Τριανδρίας, Εχεδώρου, Ωραιοκάστρου, Ευκαρπίας και το 60% των απορριμμάτων του Δήμου Θεσσαλονίκης). Εκεί θα συμπιέζονται, θα τοποθετούνται μέσα σε κοντέινερς τα οποία με τράκτορες θα πηγαίνουν στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης για υγειονομική ταφή.
Κάθε κοντέινερ χωρά τον όγκο που μαζεύουν έξι απορριμματοφόρα.
Ο Σταθμός Μεταφόρτωσης(ΣΜΑ), σε τρεις βάρδιες λειτουργίες θα συγκεντρώνει καθημερινά 1.100 τόνους απορριμμάτων.
Περιλαμβάνει ακόμη Μονάδα Επεξεργασίας Υγρών Αποβλήτων, Τροφοδοσία Καυσίμων, Συνεργείο, Πλυντήριο, Κτίριο Διοίκησης, Σύστημα Πυρόσβεσης, Περίφραξη κλπ. Επίσης προβλέπονται και βελτιώσεις στην εξωτερική οδό πρόσβασης για την απρόσκοπτη κίνηση των οχημάτων στην περιοχή.
Όσον αφορά τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας, ο κ. Ζουρνάς επισημαίνει: «Ο ΣΜΑ θα είναι κλειστού τύπου. Τα απορριμματοφόρα θα εισέρχονται σε κλειστό χώρο για να ξεφορτώνουν. Υπάρχει σύστημα πίεσης για τη συγκέντρωση των οσμών και της σκόνης, κάτι που σημαίνει ότι στην περιοχή της Ευκαρπίας δεν θα υπάρχει πουθενά δυσοσμία, ούτε άλλου είδους επιβάρυνση».
Μάλιστα, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΣΟΤΑΜΘ, θα υπάρξουν και οφέλη, από τη λειτουργία του σταθμού:
Σήμερα στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης φτάνουν σε ημερήσια βάση περίπου 220 απορριμματοφόρα. Αυτά πλέον δε θα ανεβαίνουν καθόλου στο ΧΥΤΑ. Θα ανεβαίνουν αντ’ αυτών 35 τράκτορες.
Η κυκλοφοριακή και άλλη επιβάρυνση από την κίνηση των οχημάτων (για την οποία διαμαρτύρονται οι κάτοικοι πέριξ του ΧΥΤΑ, όπως αυτοί της Ασσήρου, οι οποίοι, πρόσφατα, είχαν κλείσει την είσοδο του Χώρου Υγειονομικής Ταφής στα απορριμματοφόρα) θα μειωθεί ραγδαία. Μόνο οι κοντινοί δήμοι θα στέλνουν τα απορριμματοφόρα τους κατ’ ευθείαν.
Ο κ. Ζουρνάς επισημαίνει πως «η λειτουργία του ΣΜΑ, συν τη λειτουργία του ΣΜΑ του Δήμου Θεσσαλονίκης σημαίνει ότι στο ΧΥΤΑ θα καταλήγει το 80% των απορριμμάτων του νομού Θεσσαλονίκης συμπιεσμένο, κάτι που ευνοεί τη λειτουργία της εγκατάστασης της Μαυροράχης».
Με τη λειτουργία του ΣΜΑ βορειοδυτικού Τομέα, επανασχεδιάζεται η λειτουργία του ΣΜΑ Δήμου Θεσσαλονίκης, που θα παραλαμβάνει πλέον και τα απορρίμματα δήμων από την ανατολική πλευρά του Νομού. Αφού τα απορριμματοφόρα δεν θα πηγαίνουν πλέον στο ΧΥΤΑ αλλά στην Ευκαρπία, σημαίνει ότι οι δήμοι θα γλυτώσουν χιλιάδες ευρώ, που σήμερα δίνουν σε καύσιμα, τα οποία πληρώνουν μέσω των ανταποδοτικών τελών.
Για τον ίδιο λόγο, οι δήμοι θα έχουν περισσότερα απορριμματοφόρα στη διάθεσή τους, αφού μετά την αποκομιδή και την απόθεση στο ΣΜΑ, το όχημα μπορεί να επιστρέψει για νέα αποκομιδή. Αυτό δίνει το περιθώριο στους δήμους να προγραμματίζουν περισσότερα δρομολόγια αποκομιδής, δηλαδή να παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες καθαριότητας στους δημότες τους.

Το έργο –όταν αρχίσει- δε θα καθυστερήσει ιδιαίτερα. Ο ΣΟΤΑΝΘ υπολογίζει ότι μετά τη σημερινή απόφαση, μπορεί να προχωρήσει άμεσα στη διακήρυξη και να ανακηρύξει ανάδοχο μέσα στο 2009. Ο χρόνος κατασκευής είναι 6-7 μήνες.
Για να εκδοθεί η σημερινή απόφαση χρειάστηκαν διαδικασίας, που διήρκησαν συνολικά 3 χρόνια και ένα μήνα. Τόσο απαιτήθηκε για να δοθούν συνολικά 55 εγκρίσεις από διάφορες κρατικές υπηρεσίες (προστασίας περιβάλλοντος, χωροταξίας, αρχαιολογίας, δασικής προστασίας, βιομηχανίας κλπ). Για να γίνει αντιληπτή η διαδικασία αναφέρουμε μόνο ότι η μία από τις 55 εγκρίσεις δόθηκε αφού νωρίτερα δόθηκαν 17 υποεγκρίσεις.
Στη συνέχεια ο Σύνδεσμος ΟΤΑΝΘ προωθεί τους μικρούς περιφερειακού ΣΜΑ για την εξυπηρέτηση των άλλων δήμων εκτός ΠΣΘ.

ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ ΤΟΥ ΣΜΑ
Δαπάνη: 12.213.214,65 Ε (περιέχεται ΦΠΑ 1.950.009,06 Ε)
Φορέας Χρηματοδότησης: Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Χρόνος κατασκευής: 6-7 μήνες
Αριθμός εγκρίσεων: 55 από διάφορες δημόσιες υπηρεσίες
Τράκτορες που θα χρησιμοποιούνται: 35
Απορριμματοφόρα που χρησιμοποιούνται τώρα: 220
Απορρίμματα που θα συγκεντρώνονται ημερησίως: 1.100 (σε τόνους)

Σχόλια