Πρώτα ο οδικός κόμβος κι έπειτα το εργοστάσιο καύσης του ΧΥΤΑ

Δε θα συνεχιστούν τα έργα για την κατασκευή του εργοστασίου καύσης απορριμμάτων στο Χώρο Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων(ΧΥΤΑ) της Μαυροράχης, αν δεν ολοκληρωθεί ο περίφημος περιφερειακός σχεδιασμός (που, ουσιαστικά, είναι η κατασκευή ενός οδικού κόμβου, ώστε απορριμματοφόρα και κοντέινερ με σκουπίδια να μην περνούν μέσα από την κατοικημένη περιοχή της Ασσήρου). Αυτή είναι η μοναδική ουσιαστική απόφαση του έκτακτου νομαρχιακού συμβουλίου το οποίο συνεδρίασε το μεσημέρι, στη Θεσσαλονίκη.
Με βάση αυτήν την απόφαση, ο πρόεδρος του Συνδέσμου ΟΤΑ Μείζονος Θεσσαλονίκης, Ι. Ζουρνάς, δήλωσε:
"Δυστυχώς, όπως φαίνεται και από τη σημερινή διαδικασία, πολλοί κινδυνολογούν και αναπτύσσουν ανακρίβειες και αβάσιμες θέσεις, σχετικά με την επικινδυνότητα των έργων διαχείρισης απορριμμάτων. Δυστυχώς με τον τρόπο αυτό τρομάζουν τον κόσμο, που στη συνέχεια διαμαρτύρεται. Εμείς, ως Σύνδεσμος ΟΤΑ Θεσσαλονίκης είμαστε δεσμευμένοι και αυτό κάνουμε, να προωθούμε την υλοποίηση του Περιφερειακού Σχεδιασμού, μέρος του οποίου είναι και το εργοστάσιο μηχανικής διαλογής και ενεργειακής αξιοποίησης. Και μόνο με την υλοποίηση του σχεδιασμού αυτού μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι διαχειριζόμαστε τα απορρίμματα με σύγχρονους τρόπους διαφυλάττοντας το περιβάλλον".
Στο σημερινό νομαρχιακό συμβούλιο ουσιαστικά έγινε μια... παράθεση απόψεων. Ο νομάρχης Θεσσαλονίκης, Παν. Ψωμιάδης, χαρακτήρισε ξεκάθαρη τη θέση της νομαρχίας: «Πρέπει να εξαντλήσουμε τον ήδη εγκεκριμένο Νομαρχιακό και Περιφερειακό σχεδιασμό αποβλήτων, πριν συζητήσουμε ο,τιδήποτε άλλο», τόνισε. Ξεκαθάρισε δε ότι «δεν υπάρχει περίπτωση η σημερινή διοίκηση να δεχθεί τη λειτουργία εργοστασίου ενεργειακής αξιοποίησης απορριμμάτων, εάν δεν ολοκληρωθεί ο περιφερειακός σχεδιασμός».
Με τη στάση του αυτή, ο κ. Ψωμιάδης, ουσιαστικά μετέθεσε για δυο χρόνια αργότερα την πλήρη λειτουγία του εργοστασίου καύσης απορριμμάτων. Έτσι, όλες οι αποφάσεις, αλλά και οι ενέργειες, που υπάρχει περίπτωση να ξεσηκώσουν τους κατοίκους, μετατίθενται για την περίοδο μετά τις εκλογές για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
«Να σεβόμαστε τη θέση και την άποψη των τοπικών κοινωνιών, αλλά να μη βάζουμε φρένο στην πρόοδο και στον εκσυγχρονισμό», πρόσθεσε ο Νομάρχης, εξαίροντας τη μεγάλη προσφορά του Προέδρου του Συνδέσμου ΟΤΑ Μείζονος Θεσσαλονίκης Γιάννη Ζουρνά στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων. Ο κ. Ψωμιάδης τόνισε ότι από το 2005 ο Νομαρχιακός Σχεδιασμός συμπεριλήφθηκε στον Περιφερειακό Σχεδιασμό αποβλήτων, υπό την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Εξέφρασε την ικανοποίησή του γιατί η κατασκευή του έργου στους ΧΥΤΑ Μαυροράχης και Αγίου Αντωνίου έγινε «σύμφωνα με τις αυστηρές προδιαγραφές και τους όρους που προβλέπονται από την ελληνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία», αλλά και για τη δέσμευση του Συνδέσμου ΟΤΑ Μείζονος Θεσσαλονίκης ότι θα γίνονται αυστηροί έλεγχοι προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν θα καταλήγουν στο ΧΥΤΑ Μαυροράχης επικίνδυνα φορτία.
Παρόντες στη συνεδρίαση ήταν οι Δήμαρχοι Λαγκαδά Γιάννης Καραγιάννης, Ασσήρου Δημήτρης Ράβναλης, Βερτίσκου Χαράλαμπος Ασλανίδης, Χορτιάτη Μιχάλης Γεράνης, Κορώνειας Χαράλαμπος Παπαδόπουλος, Λαχανά Παντελής Πάσχος, Σταυρούπολης Σάββας Σερασίδης, αντιδήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι των δήμων Πυλαίας, Τριανδρίας, Ευόσμου, ο πρόεδρος του Συνδέσμου ΟΤΑ Νομού Θεσσαλονίκης Γιάννης Ζουρνάς, ο πρόεδρος του ΤΕΕ /ΤΚΜ Αναστάσιος Κονακλίδης και ο αντιπρόεδρος Χρήστος Βλαχοκώστας, εκπρόσωποι της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης, περιβαλλοντικοί σύλλογοι και σύλλογοι κατοίκων της περιοχής του ΧΥΤΑ Μαυροράχης.
Η Αντινομάρχης Ανάπτυξης Ιωάννα Τζάκη υποστήριξε ότι «στόχος πρέπει να είναι η μετατροπή των ΧΥΤΑ σε ΧΥΤΥ». «Χωρίς την υλοποίηση των συνοδών έργων και των έργων υποδομής, είναι βέβαιο ότι δεν θα το πετύχουμε», συμπλήρωσε. Έκανε λόγο για «φοβικά σύνδρομα που έχουμε αναπτύξει –όχι αδικαιολόγητα- λόγω της ύπαρξης εκατοντάδων ανεξέλεγκτων χωματερών στη χώρα», τα οποία, όπως είπε, πρέπει να ξεπεράσουμε και «να κοιτάξουμε μπροστά και να παραδώσουμε στις επόμενες γενιές έναν τόπο καθαρό και περιβαλλοντικά προστατευμένο».
Ο Αντινομάρχης Ποιότητας Ζωής και Τροφίμων Γιώργος Τσαμασλής, υποστήριξε ότι «σε όποιο σημείο και αν χωροθετηθούν τα έργα, θα υπάρχουν αντιδράσεις. Και αυτό γιατί υπάρχει η ψυχολογική επιβάρυνση από τη λειτουργία των χωματερών στο παρελθόν. Γι’ αυτό ακριβώς πρέπει τα κατασκευαζόμενα έργα να γίνονται με μεθόδους που να εγγυώνται την απόλυτη επιτυχία στη λειτουργία τους».

Σχόλια