Πού πάνε τα τοξικά απόβλητα;


Πάνω από 600.000 τόννοι τοξικών αποβλήτων, από διάφορες βιομηχανικές μονάδες της χώρας, έχουν καταλήξει σε άγνωστες χωματερές, ή, ακόμη χειρότερα, στη θάλασσα! Σύμφωνα με το Εργαστήριο Διαχείρισης Τοξικών Αποβλήτων του Πολυτεχνείου της Κρήτης, είναι άγνωστο πού καταλήγουν τα απόβλητα αυτά, καθώς από τη χώρα μας εξάγονται, νόμιμα, μόλις το 1% των τοξικών! Το θέμα έφερε στη Βουλή, η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Χρύσα Αράπογλου.
Το πλήρες κείμενο της επερώτησης της κ. Αράπογλου έχει ως εξής:
Σύμφωνα με το Εργαστήριο Διαχείρισης Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων της Πολυτεχνικής Σχολής του Κρήτης αγνοείται η τύχη περίπου 660.000 τόνων τοξικών αποβλήτων, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων έχει πιθανότατα καταλήξει σε χωματερές. Η… αναζήτηση των τοξικών αποβλήτων ξεκίνησε από υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που υπολογίζουν την ποσότητα σε πάνω από 1 εκατομμύριο τόνους και για αυτό τίθεται ζήτημα παραπομπής της χώρας στα αρμόδια όργανα για την επιβολή κυρώσεων.
Σίγουρα πάντως οι αναζητούμενες ποσότητες τοξικών αποκλείεται να έχουν μεταφερθεί στο εξωτερικό, καθώς οι ποσότητες φόρτωσης από τα λιμάνια δεν καταδεικνύουν κάτι τέτοιο. Σύμφωνα με στοιχεία του ΤΕΕ/ΤΚΜ, μόλις το 1% των παραγομένων τοξικών αποβλήτων μεταφέρεται στο εξωτερικό λόγω του μεγάλου κόστους διακίνησης και επεξεργασίας.
Ακόμη όμως και αυτό το μικρό ποσοστό των προς εξαγωγή τοξικών αποβλήτων που παράγονται σε όλη τη χώρα, είναι εκατοντάδες τόνοι, οι οποίοι μεταφέρονται για να διακινηθούν αποκλειστικά από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να είναι αυξημένος ο κίνδυνος πρόκλησης σοβαρού ατυχήματος. Αυτό συμβαίνει διότι με απόφασή της η Νομαρχία Πειραιά έχει απαγορεύσει τη διακίνηση επικίνδυνων αποβλήτων από το λιμάνι του Πειραιά, εφόσον δεν παράγονται από δραστηριότητες στα διοικητικά της όρια. Η διακίνηση αυτή μέσω του εθνικού οδικού δικτύου περικλείει πρόσθετους κινδύνους καθώς, σύμφωνα με καταγγελίες της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συνδικάτων Επαγγελμάτων Οδηγών Μεταφοράς (ΠΟΕΣΕΜ, τα φορτία αυτά δεν συνοδεύονται, δεν γίνονται οι απαιτούμενοι έλεγχοι στη διαδρομή, ενώ οι οδηγοί των φορτηγών ενημερώνονται συνήθως την τελευταία στιγμή με αποτέλεσμα να ταξιδεύουν χωρίς άδεια μεταφοράς τοξικών και επικίνδυνων υλικών.
Έλεγχος δεν υπάρχει και στους χώρους όπου αποθηκεύονται προσωρινά (;) τα επικίνδυνα απόβλητα και διατρέχουν μεγάλο κίνδυνο να ρυπανθούν ανεπανόρθωτα σε περίπτωση που συμβεί κάποιο ατύχημα- είτε πρόκειται για απλή διαρροή που μολύνει το έδαφος και τα υπόγεια ύδατα είτε για πυρκαγιά όπου θα υπάρξει πρόβλημα λόγω της ρύπανσης του αέρα. Στον τομέα της προσωρινής αποθήκευσης σαφώς υπάρχει έλλειμμα νομοθετικής ρύθμισης αι οι προβλεπόμενες κυρώσεις είναι πολύ μικρές, με αποτέλεσμα να επιδεινώνεται μία κατάσταση άκρως επικίνδυνη για τους κατοίκους των γύρω περιοχών.
Μόλις μερικά γραμμάρια τοξικών αποβλήτων είναι ικανά να προκαλέσουν ανεπανόρθωτες βλάβες στην υγεία των πολιτών, πόσο μάλλον όταν μιλάμε για χιλιάδες τόνους, για αυτό και
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
Πού έχουν καταλήξει οι «αγνοούμενοι» χιλιάδες τόνοι τοξικών αποβλήτων;
Ποιες είναι οι πηγές πληροφόρησης του Υπουργείου για τις ποσότητες των παραγομένων ποσοτήτων τοξικών αποβλήτων; Είναι μόνον οι δηλώσεις που υποβάλουν οι εταιρείες παραγωγής τους; Δεν είναι φυσικό να παρουσιάζουν μικρότερες ποσότητες επικινδύνων αποβλήτων προκειμένου να αποφύγουν το κόστος διακίνησης και επεξεργασίας τους;
Όταν έχουμε μόνον 20 – 25 βιομηχανίες (πετρελαιοειδών, μεταλλουργικές κτλ) που παράγουν τοξικά απόβλητα, γιατί το Υπουργείο δεν υπολογίζει και δεν ελέγχει αυστηρά τις παραγόμενες ποσότητες;
Η Ελλάδα είναι μία από τις λίγες ευρωπαϊκές χώρες που αναγκάζεται να εξάγει επικίνδυνα απόβλητα στην Ε.Ε. Προγραμματίζεται η κατασκευή μονάδας επεξεργασίας τοξικών αποβλήτων στη χώρα μας;
Μέχρι πότε θα διακινούνται αποκλειστικά από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης τα τοξικά απόβλητα όλης της χώρας;
Τηρούνται αυστηρά μέτρα ασφαλείας κατά τη διακίνησή τους στο οδικό δίκυο της χώρας;

Σχόλια